Oszlassuk el a tévhiteket!

A D-vitaminról szakszerűen

Idén, az elhúzódó tavaszt követően, már sokan vártuk, hogy beköszöntsön a nyár. A jó idő mellett, a nyári napok nemcsak a közérzetünkre, hanem szervezetünkre is jótékony hatással vannak. Jóval több zöldség, gyümölcs válik elérhetővé a piacokon, több időt töltünk kint a szabadban, és a kikapcsolódásra is több lehetőség nyílik.

A napsütést élvezve feltöltjük D-vitamin raktárainkat, hogy ezt követően, egész évben erősítse immunrendszerünket, és támogassa csontjaink, fogaink egészségét. Mindeközben pedig nem is sejtjük, hogy mekkorát tévedünk.

A D-vitamin szerepe
A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, és egyben a szteroidok családjába tartozó aktív homon is. Két módon juthatunk hozzá: táplálkozás útján történő bevitellel, és szervezetünk által, saját magunknak szintetizálva. Igen, a D-vitamin napfény hatására a bőrünkben termelődik, mindez azonban a mai világ működése mellett (pl.: napi 8 órás munka fedett helyen) nem minden esetben elég ahhoz, hogy az állandó, optimális szérum D-vitamin szintünket fenntartsuk.

A D-vitamin számos életfunkciónkban fontos szerepet játszik, szabályozza a sejtek növekedését és differenciálódását; befolyásolja a hormonok működését; szerepe van a vérnyomás szabályozásában; növeli a kalcium és a foszfát felszívódását és a csontokba épülését, így segít a csontritkulás kialakulásának megakadályozásában; támogatja az immunrendszer működését; hozzájárul a fogak egészséges fejlődéséhez. Ezért érdemes odafigyelni egész évben, hogy a szervezetünk működéséhez elegendő mennyiséget biztosítsunk. A jelenlegi kutatások alapján, egy felnőtt számára 1500-2000 nemzetközi egység D-vitaminra van szükség naponta.

Ne vegyük félvállról!
D-vitamin hiány esetén csökkenhet a szervezet védekezőképessége, emiatt felső légúti megbetegedések alakulhatnak ki; növekedhet az érelmeszesedés, a szívbetegségek, szívinfarktus, szívelégtelenség, stroke, daganatos megbetegedések, autoimmun- és allergiás megbetegedések kockázata; kialakulhat elhízás, valamint cukor-, és magas vérnyomás betegség; inzulin rezisztencia léphet fel;  csökkenhet a termékenység; növekedhet a depresszióra való hajlam; bekövetkezhet a fogak állapotának romlása; csontritkulás, csontlágyulás léphet fel.

Nem elég a nyári napozás
Sokan úgy vélik: mivel nyáron a jó időnek köszönhetően több lehetőségük adódik a napon tartózkodásra, így a szervezetük D-vitamin ellátására külön már nem szükséges figyelmet fordítaniuk. Ezzel ellentétben, több, egymástól független tanulmány is ennek az ellenkezőjét bizonyította.  A magyarok több mint fele nyáron is D-vitamin hiányban szenved.[1] A magyar lakosság 95%-a D-vitamin hiányos.[2] A modern kor emberének életviteléről általánosan elmondható, hogy ideje nagy részét irodában tölti, így még a nyári napok sem feltétlenül biztosítják a szervezet számára elegendő D-vitamin termelést. Sokan tévesen úgy vélekednek, a szabadidejük, nyaralásuk során napon töltött idő elégséges lehet a D-vitamin raktárak feltöltésére. Az igazság azonban az, hogy a raktárak folyamatos utánpótlás nélkül, viszonylag rövid időn belül ki is ürülnek.

Fontos megemlíteni, hogy a napfény a D-vitamin termelés szempontjából egészséges, azonban a bőr sejtjeire – az UV-A sugárzás által kifejtett negatív hatása miatt – veszélyes, napégést, gyorsabb bőröregedést, szélsőséges esetben bőrrákot okozhat. Igaz, hogy maga a D-vitamin az UV-B sugárzásnak köszönhetően termelődik, azonban a napból érkező fény mindkét hullámhosszt tartalmazza. A napfény káros hatásainak elkerülésére ajánlott tehát napvédő krémet használni, amely azonban az előbb említett D-vitamin termelést elősegítő UV-B sugarak több mint 90%-át is kiszűri.

Hogyan pótoljuk a D-vitamint?
Támogathatjuk szervezetünk D-vitamin készletének feltöltését táplálkozásunk során, gombák, halak, tojássárgája, máj, méz, valamint a tejtermékek és más, D-vitaminban gazdag élelmiszerek fogyasztásával.

Amennyiben nincs lehetőségünk mindezeket rendszeresen fogyasztani, úgy érdemes a D-vitamint étrendi kiegészítés útján pótolni. A piacon már számos, különböző dózisú D-vitamin készítmény elérhető. A legkorszerűbb termékek ezek közül, amelyek növényi (pl.: olíva) olajban oldott formában, megfelelő dózisban tartalmaznak D-vitamint.

Jó egészséget kívánunk!

Dr. Chen Patika

[1] Szabó András, Semmelweis Egyetem II.sz. Gyermekklinika, D vitaminhiány csontrendszeri és csontrendszeren kívüli következményei
[2] Semmelweis Egyetem I. számú Belgyógyászati Klinika reprezentatív D-vitamin-szintmérő kutatás – 2013.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Add to cart