Töltsük fel vitaminraktárainkat!

A tavasz és a nyár igazán kedvező, hiszen rengeteg vitaminban és ásványi anyagban gazdag zöldség és gyümölcs lelhető fel a piacokon és a boltok polcain. A gyümölcsök, zöldségek szerepe nélkülözhetetlen immunrendszerünk erősítése és egészségünk megőrzése szempontjából. Jelentős vitamin, ásványi anyag és antioxidáns tartalmuk hozzájárul szervezetünk optimális működéséhez.

Egészséges ember vitamin-, és ásványi anyag szükséglete normál, vegyes táplálkozással fedezhető, azonban a mai rohanó világban a legritkább, hogy az étrendünk az ajánlásoknak megfelelően változatos, és kiegyensúlyozott. Ilyen esetekben, amikor ez a fajta étrend nem biztosított, érdemes megfontolni a vitamin-, és ásványi anyag pótlást, különös tekintettel a C- és D-vitaminra, elsősorban az ősztől tavaszig tartó időszakban. Azonban azt is fontos tudni, hogy az étrend-kiegészítők nem helyettesítik a változatos étrendet.

A Magyar Dietetikusok Országos szövetségének ajánlása értelmében, fogyasszunk naponta 4 adag zöldséget és gyümölcsöt, minimum 1 adagot nyers formában.

A zöldségek és a gyümölcsök vitamintartalma több mindentől függ: éghajlattól, a termőtalajtól, a betakarítási módtól, a szállítástól, a tárolástól és az elkészítési módtól.

Fontos, hogy minél több friss és idényzöldséget fogyasszunk, lehetőleg hazai forrásból.

Legfontosabb C-vitamin forrásaink: citrusfélék, kivi, brokkoli, karfiol, karalábé, sóska, paradicsom. Fontos azonban tudni, hogy hőre és erős fényre lebomlik, ezért ajánlott minél többször nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani.

A D-vitamin zsírban oldódó vitamin, melynek legfőbb forrásai a halmáj-olajok, máj, belsőségek, dúsított margarin, tojássárga. A szervezet ugyanakkor napfény hatására a szervezetben található koleszterinből is képes előállítani. Éppen ezért, kiemelt jelentőségű a szabadban tartózkodás a napsütéses órákban, azok számának csökkenésével pedig a táplálékkal történő bevitel.

Nem kell azonban aggódni, ősszel is fellelhető számtalan vitaminban és ásványi anyagban gazdag zöldség és gyümölcs, többek között az alma, a körte, a szilva, a szőlő, a málna, a földi szeder, a feketeribizli, a sütőtök, a dió stb.

Használjuk hát ki a természet adta lehetőségeinket, és töltsük fel vitaminraktárainkat!

Gulyás-Kikilai Anna
Dietetikus

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Add to cart