A testsúly nem játék

Mára általánosan közismert, és megannyi kutatási eredménnyel alátámasztott tény, hogy a táplálkozás nagyban befolyásolhatja egyes betegségek kialakulásának valószínűségét, illetve azok kezelésének eredményességét.

Mindezért a prevenciós életmód fontos része az egészséges testsúly elérésére és megtartására való törekvés. Az ezzel kapcsolatos információk nagy része sajnos olyan internetes felületekről is származtatható, melyek tudományos megalapozottsága sokszor erősen megkérdőjelezhető. Szerencsére a kritikus és objektív szemlélet segíthet kiigazodni a témát övező „információrengetegben”.

  • „csodás” fogyasztószer, fogyókúrás módszer nem létezik

Az emberi testben végbemenő, optimálisan működő folyamatokat érzékeny egyensúlyi állapotok tartják mozgásban. A drasztikus beavatkozás, így például egy óriási kalóriadeficittel járó fogyókúra könnyedén felboríthatja az egyensúlyt, mindezzel különböző hiányállapotokat okozva.

Habár egy-egy testsúlycsökkentést célzó életmódváltás kezdetben mutathat jelentős eredményeket, amelyek akár elérhetik a heti mínusz 3-4 kg-ot, azonban ez mindössze a test felesleges víztől történő megszabadulását jelzi. A folyamat rendszerint 2-3 hét alatt végbemegy, és ha az új étrend, és a napi mozgás a test igényeinek megfelel, akkor a fogyás heti 0,5 kg és 1 kg közötti értékre lassul.

Az első három hétben egy-egy napig tartó fáradtság jelentkezhet, levertségérzet, amely azonban rövid idő elteltével megszűnik. Amennyiben a harmadik héttől kezdődően mindez tartóssá válna, esetleg mellé ingerlékenység, levertség is társul, úgy elképzelhető, hogy a napi szénhidrátbevitel túlzottan alacsony.

A testsúlycsökkentést célzó életmódváltás tehát akkor megfelelő, ha a súlycsökkenés folyamatosan, lassú ütemben történik, és összességében jobb közérzetet eredményez. Optimális esetben a csoda kizárólag az emberi akaraterőben mutatkozhat meg, amely a kezdeti időszakban esetlegesen tapasztalható rosszabb közérzet és az azt követő lassuló fogyási ütem ellenére is kitartást mutat.

  • az egészséges testsúly nem csak egy kg-ban kifejezhető érték függvénye

Azt, hogy valaki elhízott, optimális testsúllyal rendelkezik vagy sovány, nem lehetséges kizárólag súlymérés alapján megállapítani, hiszen az ember testtömegét számos más tényező is befolyásolhatja. Így például a felhalmozódott víz, az izmok, a csontsűrűség, még a lassú anyagcsere következtében telített belek is.

Mindebből következik az a tény is, hogy lehetséges úgy fogyni, hogy a mérleg nem mutat változást, eközben pedig a zsír/izomarány eltolódik. A szakemberek mindezért több adat együttes vizsgálatával mérik fel a test ezen irányú állapotát, ilyen a (méterben kifejezett) testmagasságból és a (kilogrammban megadott) testtömeg négyzetének hányadosából számított index, a BMI [kg/m2], a derék/haskörfogat és a testzsírszázalék.

 

Az elhízást nem minden esetben a többlet energia bevitel, vagy a mozgásszegény életmód okozza. Elképzelhető, hogy endokrin betegség, például pajzsmirigy probléma húzódik a háttérben, esetleg gyógyszermellékhatásként jelentkezik. Habár a genetika 40-70%-ban alakíthatja a testméreteket, és az egészségtelen életmód szintén gyakori befolyásoló tényező, az úgymond „csodás” testsúlyváltozás miértjét – legyen szó gyors ütemű fogyásról vagy hízásról – minden esetben érdemes kivizsgáltatni.

A normál/optimális/egészséges testsúly mindenkinél más és más, mint ahogy az ajánlott napi energiabevitel, vagy az optimális tápanyag arányok is. Mindezeket a napi fizikai aktivitás, az anyagcsere minősége, üteme, az életkor és az öröklött és alkati tulajdonságok szem előtt tartásával érdemes meghatározni.

Végezetül, de nem utolsó sorban: a túlsúlyt érdemes komolyan venni!

A XX. század második felétől az elhízásra népbetegségként tekintünk, amely az orvostudomány meghatározása szerint olyan krónikus megbetegedés, amely a test kórosan megnövekedett zsírtartalmával jár, mindez pedig a zsírsejtek strukturális változásában, azok szövetekben megnövekedett arányában, folyamatos gyulladást fenntartva jelentkezik. Az elmúlt évek kutatási eredményei ezt az állapotot számos rettegett betegséggel hozták összefüggésbe, így például a diabétesz, a stroke, különböző daganattípusok, máj és vese megbetegedések, szív és érrendszert érintő, illetve emésztőrendszeri elváltozások kialakulásának esélyét is növelheti.

Jó hír, hogy az elhízás – ahogy a fentiekben is említésre került – a megfelelő életmóddal, vagy bizonyos esetekben a háttérben meghúzódó befolyásoló állapotok feltárásával, és azok kezelésével megelőzhető vagy visszafordítható. Fontos azonban, hogy az életmódot érintő változások fokozatosan, több lépcsőben, reális célkitűzések mentén történjenek. A testsúlymenedzsment egy élethosszig tartó folyamat, amelynek tarthatósága nagyban múlik a testképet is érintő kudarcélmények minimalizálásán, a testi- és lelki egyensúly megteremtésén, összeségében pedig a komfortérzet fokozódásán, azaz, hogy egyre jobban és jobban érezzük magunkat a bőrünkben.

Jó egészséget kívánunk!

Dr. Chen Patika

(Forrás: Orv. Hetil. 2021, Az elhízás kezelése és megelőzése: táplálkozás, testmozgás, orvosi lehetőségek)

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Add to cart