Fermentálás

😎Manapság virágkorát éli a fermentálás, ami nem más, mint egy erjesztési folyamat, amely lehetővé teszi a zöldségek, gyümölcsök hűtő nélküli tartósítását.
A fermentálás évezredek óta használt tartósítási eljárás, mely anaerob körülmények között, azaz oxigén hiányában, és jótékony mikroorganizmusok (élesztőgombák, penészgombák, baktériumok) jelenlétében megy végbe. Alkoholos erjedéssel, Saccharomyces baktérium jelenlétében jön létre az alkohol, illetve a kenyérsütéshez használt kovász. Tejsavas erjedés során Lactobacillus jelenlétében tejsav termelődik, ami például a savanyú tejtermékek készítéséhez nélkülözhetetlen. 🥛

👉Mivel a fermentáció hőkezelés nélküli folyamat, így a munkát a termények felületén található jótékony baktériumok végzik. A cukrokból és keményítőből hasznos szerves anyagok és kémiai energia képződik. Ezen jótékony baktériumok lebontják a növény, vagy termés héjában található vegyületeket, amelyek azt nehezen emészthetővé teszik (oxalát, lektin, tannin). Ezáltal könnyebben emészthetővé teszik azt, és megnövelik a bennük lévő vitaminok és ásványi anyagok, valamint egyéb tápanyagok hasznosulását. Azáltal, hogy a folyamat nem jár hőkezeléssel az élelmiszerek 100%-ban megőrzik vitamin-, és ásványi anyag tartalmukat. A fermentált termékek továbbá biztosítják az emésztéshez szükséges enzimeket. A káros, rothasztó baktériumok elszaporodását és működését a sós felöntőlé gátolja. 

👉Mit érdemes tudni a fermentált élelmiszerekről? 

  • gazdagok probiotikumokban és jótékony mikroorganizmusokban 
  • a bennük található probiotikumok segítik az immunrendszer működését, a bélben antibiotikus, daganatellenes, vírus- és gombaellenes anyagokat termelnek 
  • a fermentált élelmiszerek olyan savas közeget hoznak létre, amik ellehetetlenítik a kórokozók működését 
  • a fermentálás növeli a B-, C-vitaminok, valamint a folsav, riboflavin, niacin, tiamin és biotin szinteket, amelyek felszívódását segítik a probiotikumok, enzimek, valamint a tejsav 
  • a fermentációs termékek biztosítják az emésztésükhöz szükséges enzimeket 

A fermentálásról tehát elmondható, hogy mindamellett, hogy a fermentált élelmiszerek fogyasztása rengeteg előnnyel jár a szervezetünkre nézve, egy viszonylag egyszerű tartósítási eljárás. 

Fermentált káposzta 

Hozzávalók -12+ adaghoz 

  • 1 fej káposzta 🥬
  • 3 liter víz 💧
  • 3 ek só 🧂
  • Előkészítési idő: 30 perc 
  • Elkészítési idő: 30 perc 

Elkészítés: 

🥬A káposztákról leszedegetjük a külső leveleket, megmossuk, levágjuk a torzsa csúnyább részét. Félbevágjuk, majd negyedekre, aztán egészen vékony csíkokra szeljük. Van, aki reszelve szereti, egészen apró formában. 

Sóoldatot készítünk: a sót elkeverjük a vízzel, míg fel nem oldódik benne teljesen. 

🫙Egy nagy befőttesüveget alaposan kimosunk, kiszárítunk (pl. a 90 fokos sütőben). A káposztát beleszórjuk, közben igyekszünk minden teret kihasználni, nem hagyni üres részeket az üvegben. Végül felöntjük a káposztát a sóoldattal. Fontos, hogy a víz egészen ellepje, ne lógjon ki alóla semmi. Ehhez én egy nagy poharat süllyesztek az üveg szájába, de bármi jó, ami a víz alatt tartja a zöldségeket. 

🔒A befőttesüveget lezárjuk, és húsz fok körüli egyenletes hőmérsékletű helyen hagyjuk erjedni. Fontos, hogy tegyünk alá egy tányért vagy tálcát, mert az erjedés beindulása után kifolyhat belőle némi víz. Öt nap után kezdhetjük el a kóstolgatást: ha már elégnek érezzük, betehetjük a hűtőbe, ahol lassan, de folytatódni fog az erjedés. Ha viszont még tovább szeretnénk fokozni az ízét, hagyjuk tovább állni a szobahőmérsékleten, és naponta, kétnaponta kóstoljuk újra. Amikor elégedettek vagyunk vele, akkor tesszük a hűtőbe.❄️

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Iratkozz fel hírlevelünkre

Csatlakozz, hogy elsőként értesülj a legújabb akcióinkról és pályázatunkról!

Cím

1106 Budapest, Kabai u. 1.

Hétköznap 8:00 - 16:00

Telefon

+36-80-205-383

info@szirompatikak.hu

Kövess minket a Facebook-on és Instagramon

Add to cart